تفاوت شیشه معمولی و شیشه پیرکس در ظروف سرو و آشپزخانه

 

سلام خانم خانه دار عزیز،

 

می‌خوام درباره دو نوع شیشه که برای ساخت ظروف سرو و آشپزخانه استفاده می‌شن، با شما صحبت کنم. این دو نوع شیشه، شیشه معمولی و شیشه پیرکس هستند.

 

شیشه معمولی

شیشه معمولی شیشه‌ای است که از مخلوط سیلیس، سود و آهک ساخته می‌شه. این شیشه نسبتاً ارزان قیمته و به راحتی قابل دسترسه. شیشه معمولی در برابر ضربه و حرارت مقاوم نیست و به راحتی می‌شکنه. همچنین، شیشه معمولی در برابر اسید و مواد شیمیایی مقاوم نیست و می‌تونه در اثر تماس با این مواد آسیب ببینه.

شیشه پیرکس

شیشه پیرکس نوعی شیشه borosilicat است که از مخلوط سیلیس، بوراکس و سود ساخته می‌شه. این شیشه نسبت به شیشه معمولی مقاومت بیشتری در برابر ضربه و حرارت داره. همچنین، شیشه پیرکس در برابر اسید و مواد شیمیایی مقاومه و در اثر تماس با این مواد آسیب نمی‌بینه.

تفاوت شیشه معمولی و شیشه پیرکس

در ادامه به برخی از تفاوت‌های شیشه معمولی و شیشه پیرکس اشاره می‌کنیم:

 

مقاومت در برابر ضربه

شیشه پیرکس نسبت به شیشه معمولی مقاومت بیشتری در برابر ضربه داره. به این معنی که شیشه پیرکس کمتر می‌شکنه و در برابر افتادن یا ضربه مقاومت بیشتری داره.

مثال:

فرض کنید شما یک لیوان شیشه معمولی و یک لیوان شیشه پیرکس دارید. اگر این دو لیوان رو از ارتفاع یکسان روی زمین بیندازید، شیشه معمولی بیشتر احتمال داره که بشکه.

مقاومت در برابر حرارت

شیشه پیرکس نسبت به شیشه معمولی مقاومت بیشتری در برابر حرارت داره. به این معنی که شیشه پیرکس می‌تونه در دماهای بالا بدون شکستن یا تغییر شکل استفاده بشه.

مثال:

فرض کنید شما یک ماگ شیشه معمولی و یک ماگ شیشه پیرکس دارید. اگر این دو ماگ رو با آب داغ پر کنید، شیشه معمولی بیشتر احتمال داره که بشکه.

 

* **مقاومت در برابر اسید و مواد شیمیایی**

شیشه پیرکس نسبت به شیشه معمولی مقاومت بیشتری در برابر اسید و مواد شیمیایی داره. به این معنی که شیشه پیرکس می‌تونه برای نگهداری مواد غذایی یا نوشیدنی‌های اسیدی یا قلیایی استفاده بشه.

**مثال:**

فرض کنید شما یک ظرف شیشه معمولی و یک ظرف شیشه پیرکس دارید. اگر این دو ظرف رو با سرکه پر کنید، شیشه معمولی بیشتر احتمال داره که آسیب ببینه.

کاربرد

شیشه معمولی و شیشه پیرکس هر دو برای ساخت ظروف سرو و آشپزخانه استفاده می‌شن. اما شیشه پیرکس به دلیل مقاومت بیشتری که در برابر ضربه، حرارت و اسید و مواد شیمیایی داره، برای ظروفی که در معرض این عوامل قرار می‌گیرن، گزینه بهتریه.

شیشه پیرکس گزینه مناسبی برای ساخت ظروف زیره:

* ظروف سرو غذا و نوشیدنی که برای گرم کردن استفاده می‌شن، مانند ماگ، فنجان، لیوان و قابلمه

* ظروف سرو مواد غذایی یا نوشیدنی‌های اسیدی یا قلیایی، مانند ظرف ماست، ظرف شیشه‌ای آبلیمو و ظرف شیشه‌ای سرکه

* ظروف آزمایشگاهی

اگر به دنبال ظروفی هستید که مقاومت بیشتری در برابر ضربه، حرارت و اسید و مواد شیمیایی داشته باشن، شیشه پیرکس گزینه بهتریه. اما اگر به دنبال ظروفی هستید که ارزان قیمت‌تر باشن، شیشه معمولی گزینه مناسبیه.

امیدوارم این توضیحات برای شما مفید بوده باشه.

2 دیدگاه در “تفاوت شیشه معمولی و شیشه پیرکس در ظروف سرو و آشپزخانه

  1. کاربر گالری بامبو گفت:

    خب یعنی شیشه معمولی ارزونتره؟ پس چطور شیشه فرانسه رو میشه توی فر گذاشتو قیمتش هم بالاست🤔

  2. کاربر گالری بامبو گفت:

    ولی به نظر من استفاده از ظرفای اکرولیک به صرفه تره هرچند نمیشه باهاشون پخت و
    پز و سرو غذا انجام داد ولی برای ظروفی مثل بانکه و جاادویه خیلی مناسبه قیمتشم که نگم، پیرکس خیلی گرونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *